100 ÉVES A BOSCH SZERVIZHÁLÓZATA
by
BOSCH SERVICE HÁLÓZAT: RAJT-CÉL GYŐZELEM
BOSCH SERVICE HÁLÓZAT: RAJT-CÉL GYŐZELEM
Nem kell, hogy sajnáltassuk, vagy fényezzük magunkat, de megállapíthatjuk: ez ma a tömegtermelés produktumai fenntartásábana legnehezebb szakma. A modern automobil szervize, hibafeltárása, javítása olyan feltételű vállalkozást kíván meg, mely erre egyedül nem képes.
Ehhez támogató együttműködés szükséges, ilyen például az első a legjobbak sorában, az idén centenáriumát ünneplő Bosch Service franchise partnerség.
SZERVIZTÖRTÉNELEM
Az autó és az autójavítás összeforrott fogalmakká lettek az automobilizmus kezdetétől. A múlt tapasztalata az, hogy ha a technikai rendszerek elromolhatnak, az előbb-utóbb be is fog következni, megsokszorozódva mutat a jövőbe.
A XIX. század legvégétől a XX. század első két évtizedéig az automobilok szervize, üzemben tartása, javítása falusi kovácsból lett gépészembernek nem jelentettek nagyon újat (vagy nagy kihívást?), különösen akkor nem, ha például lokomobilok gőzgépeit kellett üzemben tartaniuk.
Az automobil-tulajdonosok ilyen embereket fogadtak fel sofőrnek és karbantartónak. Bizonyára emlékeznek rá, hogy a gépkocsivezető, a sofőr neve a francia chauffeur szó átvétele német közvetítéssel a magyar nyelvbe. Ennek eredeti jelentése „fűtő” (a chauffer – fűt igéből származik), a gőzgépek fűtőit hívták így, akik új szakterületet találtak maguknak.
A korai években, a századfordulón nem is a szakemberek megtalálása jelentette a gondot – hisz’ az, az előbb említett módon, néhány évtizedig megoldódott –, hanem az alkatrészellátás.
És már meg is érkeztünk a Bosch céghez. Az automobilizmus első korszakának az egyik, ha nem a legnagyobb gondját a motorok gyújtása, a biztos gyújtás adta. Szokás volt az autósoknak így elköszönni egymástól: bon Allumage [bön álümázs], azaz jó gyújtást kívánni
A Bosch cég – sok konstrukciós változáson átment – mágnesgyújtása, a Bosch Magneto volt a „megváltó”. Robert Bosch hamar felismerte, hogy aföldkerekségre kiterjedő kereskedéssel lehet növelni a termelést, lehet komoly üzleti sikert elérni. A Bosch, mint ahogy ma mondjuk, eredeti alkatrészgyártó (OEM), megalapozta az autóipari alkatrészek, felszerelési cikkek átfogó nemzetközi kereskedelmének alapját. A Magnetóhoz hamar társult a gyújtógyertya, majd a járművilágítási termékek és így tovább.
1920 körül kezdődött az automobilizmus világméretű robbanásszerű elterjedése. Az új gyártási módszerek egyre olcsóbbá tették az autókat. Németországban 1901-ben mindössze 845 személygépjárművetgyártottak, 1910-ről 1925-re a gyártott gépjárművek száma az évenkénti 14 000-ről fokozatosan 70 000-re nőtt. A néhai gőzgépfűtő, kovács gépészemberek elfogytak, az új tulajdonosok többségének kevés ismerete volt az autójavításról, az alkatrészek felszereléséről.
A Bosch ezt a helyzetet is gyorsan felismerte: alkatrészüzleteihez, autókereskedőkhöz kötve átfogó szervizszolgáltatás kialakítását kezdte meg a Bosch Service létrehozásával, ahol a kisebb javításokat gyorsan elvégezhették és a kopó alkatrészeket kicserélhették. A raktárak Bosch alkatrészekkel voltak feltöltve.
A KEZDET
A Bosch kezdetben, már 1910-től szakembereket küldött Németországba és sok helyre a világba, azokhoz a vállalatokhoz, amelyek Bosch gyújtási rendszereket kínáltak. Az volt a cél, hogy a szerelőket a helyszínen képezzék ki, azok legyenek képesek megfelelően felszerelni és javítani a Bosch termékeit.
1911 végén már Japánba,Yokohamába is érkezett betanításra Bosch-szakember. Ez volt az első lépés a Bosch saját szolgáltató szervezet kiépítése felé. A saját műhelyekkel, úgynevezett „beépítési helyekkel” a Bosch értékesítési egységek 1920 körül már rendelkeztek Németország nagyvárosaiban és a következő években kiterjeszkedve Európa-szerte.
a Bosch-termékeket építették be,„cseredarabosan” javították. Ezek olyan termékek voltak, mint például a Magneto gyújtás, akár elektromos alkatrészek, például generátorok, indítómotorok, fényszórók, kürtök, amelyeket fokozatosan hoztak forgalomba 1913 óta. De ez a hálózat kis kapacitású volt ahhoz, hogy megfelelő szolgáltatást tudjon nyújtani. 1921-ben a Bosch már mintegy 6700 alkalmazottal rendelkező nemzetközi vállalat volt.
A Bosch korán felismerte, hogy szerződéses javítóműhelyek széles körű hálózatára van szüksége. A Bosch berlini értékesítőház 1920-ban már felvette a kapcsolatot az Eisenmann-nal, valamint más vállalatokkal, amelyeket alkalmasnak tartottak arra, hogy megállapodást kössenek velük a Bosch-termékek beszerelését és a javítások elvégzését illetően.1921. január 1-jét írtak, amikor a Bosch szerződést írt alá „Bosch Dienst” létrehozására a hamburgi Max Eisenmann & Co. autójavító céggel. A szerződés szerint ez a „Robert Bosch A.G. hivatalos beépítési és javítási műhelye”.
Ezen a napon született tehát – éppen 100 éve – a „Bosch-Dienst”, igaz, ez a név akkor még nem létezett. A bázisokat 1926-ig még mindig „Robert Bosch A.G. hivatalos telepítési és javítási műhelyének” hívták. A „Bosch-Dienst” nevet és egy speciálisan kialakított védjegyet, az úgynevezett „Bosch-Dienst-Lanterne”-et csak 1926-ban vették nyilvántartásba a kereskedelmi felügyeletnél. Ezt követte a „Bosch Service” márkanév Németországon kívüli szervizek számára.
A MEGOLDÁS: FRANCHISE AUTÓJAVÍTÓ HÁLÓZAT
A Bosch franchise-rendszert indított el – még akkor is, ha ezt a kifejezést akkor még nem használták. Ez azt jelentette, hogy egy javítóműhely, amelyet Bosch-szerviznek is nevezhettünk, speciális műhelyberendezéseket kapott, kedvező körülmények között beszerzett egy bizonyos áruválasztékot és a vásárlókkal folytatott mindennapi üzleti tevékenységre fel volt szerelve, a megrendelőlapoktól kezdve a megjelenés tervezési javaslatáig.1938-ban a Bosch szolgáltatásainak megszervezésére vonatkozó, a vállalat által kiadott iránymutatások már 13 fejezetből, 55 oldalból álltak.
A Bosch szolgáltatásainak ez a hálózata szinte tetszés szerint bővíthető volt, mivel a Bosch-nak nem magának kellett felállítania és karbantartania például a kapcsolódó üzemanyagtöltő kutakat, hanem inkább szerződéseket kellett megkötnie a meglévő műhelyek tulajdonosaival.
E szerződések alapjai bizonyos követelmények voltak, amelyeknek a műhelyeknek meg kellett felelniük: a műhely bizonyos minimális mérete és jó hírneve ugyanolyan fontos volt, mint a munka állandóan magas minősége.
A Bosch szolgáltatásai így ismertebbé váltak a nyilvánosság számára. A franchise szervizhálózat az anyavállalat előretolt hídfőállásai, melyek a termékek, szolgáltatások minőségével a márka hírnevét erősítik. Volt rá több esetben is példa, hogy gyakran a Bosch alkalmazottai hozták létre saját Bosch szervizműhelyüket. Ismerték a termékeket és nagyon jól ismerték a vállalati kultúrát.
SZOLGÁLTATÁS SZERTE A VILÁGON
1926-ban Európában már 55 Bosch-Dienst működött, amelyeket „a tervek szerint állítottak fel a legfontosabb forgalmi csomópontokban”, ahogyan egy korabeli belső jelentés fogalmazott. A Bosch szolgáltatásai Hollandiában, Svájcban, Nagy-Britanniában, Belgiumban, Csehszlovákiában, Magyarországon, Ausztriában, Dániában, Luxemburgban, Franciaországban, Olaszországban, Norvégiában és Lengyelországban működtek. Más országokban a Bosch szervizközpontokat integrálták a vállalat értékesítési pontjaiba. 1926-ban ezen országok közé tartozott Görögország, Svédország, Finnország, Törökország, Portugália, Bulgária és Jugoszlávia
Amikor 1930-ban megjelent az első lista, amely az összes műhelyt világszerte rögzítette, a szervezet 2750 Bosch-Dienst partnert számlált 78 országban. Az első központi oktatóműhelyt 1955-ben nyitják meg Stuttgartban. 1962-re pedig már 3800 partneri műhely volt. 1992-ben a Halle-i cég lett a Bosch-Dienst 10 000. műhelye.
2012–13: a Bosch saját tulajdonban lévő Bosch Car Service műhelyeket nyit Kínában, Pekingben és Csengtuban, megnyílik a világ 15 000. Bosch Service Kínában.
2018: 30 évesek a Bosch KTS diagnosztikai vizsgálóműszerek. 2018: a Bosch Car Service Connect elindítása Hollandiában és Belgiumban. Ma már több mint 90 000 alkalmazott dolgozik a világ legnagyobb márkafüggetlen autójavító műhelyek, a Bosch Service hálózatában, mintegy 150 országban. A „Bosch-Dienst” műhelyek 1999-től a „Bosch Car Service” nevet viselik.
BOSCH-SZERVIZEK MAGYARORSZÁGON
Magyarországon a Bosch Service partnerek száma 2021-ben mindösszesen 107, ebből a Bosch Car Service 102, a Bosch Diesel Center és a Bosch Diesel Service pedig együtt 5 műhely. A Bosch Car Service műhelyek száma 2010-től folyamatosan nőtt napjainkig, 76 partnerről 102-re. A Bosch dízelhálózat világszerte 3000-nél is több műhelyével a dízel szakemberek globális hálózatává vált a dízelmotorok professzionális szervize terén.
A Bosch Diesel Center műhelyei teljes körű, átfogó szervizt kínálnak, a diagnosztikától az alkatrészjavításon át, egészen a járműtesztelésig és speciális műszaki szolgáltatásokig, minden dízelrendszerhez. A Bosch Diesel Service műhelyek az adott piacokon jelen lévő dízel befecskendező alkatrészek javítására szakosodtak.
A Bosch Car Service hálózat tagjai évente 50 millió autót fogadnak, ez 2 percenként 3 autó javítását jelenti. Több, mint 90 ezer ember dolgozik világszerte a Bosch Service hálózatban, akik naponta több, mint 1 millió ügyféllel kommunikálnak telefonon és személyesen.
A FRANCHISE PARTNERI MEGFELELÉS NEM KÉNYSZER, HANEM KÖTELESSÉG ÉS INSPIRÁCIÓ
Az autójavító vállalkozó nehéz döntése, hogy franchise kapcsolatba lépjen-e egy „gazdával”, részben feladva függetlenségét vagy a sok tekintetben tekintetben magányos, rögös utat járja. A franchise mindkét részről nyereségérdekelt, a vállalkozónak alaposan át kell gondolnia mit nyer, mit veszít és mindez mibe fog neki kerülni. Az elején bizonyára sokba. A szigorú franchise kötelmei erősek, van benne diktatórikus elem is eszközrendszerekre, fegyelemre, vevőelégedettség elérésére nézve.
Mit nyer mégis az a szerviz, aki csatlakozik?
A Bosch Service esetében, mindent átgondolva, biztos jövőt.
A BOSCH SERVICE HÁLÓZAT TAGJAI VÁLASZOLNAK
„Egy ilyen nagy múltú céghez csatlakozni megtiszteltetés, ugyanakkor óriási kihívás. A lehetőségek tárháza nyílik meg a szervizhálózathoz való csatlakozással. A Bosch szakértelme és ügyfélközpontúsága nagyon sok segítséget jelentett a szervizem új szintre emelésében. Remélem, az ügyfeleim legnagyobb megelégedésére. Az autóipar egy újabb mérföldkőhöz érkezett, ebben a gyorsan változó világban továbbra is számítunk a Bosch támogatására.”
Turcsán László tulajdonos, Turcsán Autószerviz Kft., 8 éve Bosch Car Service partner, Budapest
„Engem gyerekként is arra neveltek, hogy a családban, és ezzel együtt csapatban van az erő, és azt gondolom, ez se a magánélet, se a munka területén sincs másképp. A Bosch Car Service franchise koncepció nemcsak egy logót és egy jól csengő nevet ad ügyfeleinek, hanem tudást, technológiát és leginkább csapatot ad, hogy a lehető leghatékonyabban szembe tudjunk nézni az autójavítás mindennapi kihívásaival! Idén 30 éve, hogy csatlakoztunk a koncepcióhoz, lehet, elég lett volna csak ennyit írnom!”
Pintér Ákos tulajdonos, P-Volker Kft., 30 éve Bosch Car Service partner, Pécs
„Családunk 28 éve kötelezte el magát a Bosch cég mellett. Hittük, hogy a cég hírneve minőséget, megbízhatóságot és biztos munkát jelent majd számunkra. Visszatekintve biztosan állíthatjuk, hogy akkor jól döntöttünk és még sokáig szeretnénk hasznos és méltó tagjai lenni a Bosch Car Service hálózatnak.”
Spindler Tibor tulajdonos, Spindler Autó Kft., 28 éve Bosch Car Service partner, Oroszlány
„Azért fontos, mert így tudjuk, hogy tartozunk valahová, nem csak a levegőben lógunk. Közös egységes marketing, szakmai stratégiával sokkal hatékonyabbak vagyunk, az ügyfelek sokkal nagyobb bizalommal fordulnak hozzánk. A Bosch név egyet jelent a MINŐSÉGI munkával és szolgáltatással.”
Abért Valentin tulajdonos, Abért Autószerviz Kft., 2 éve Bosch Car Service partner, Szombathely
A franchise gazdának sok mindent, kiemelten üzleti és képzési lehetőségeket kell biztosítania. Ezzel élni kell tudni! – alapjában ez a siker titka. A több, mint 100 hazai Bosch Service, sokféle megfontolásból kiindulva, erre a következtetésre jutott.
Ma már jó részben elvonultak azok a viharfelhők, melyeket a csoportmentességi előírása (BER) a márkaszervizek exkluzivitása érdekében rögzített. De jöttek mások: a gyárak által korlátozott fedélzeti adathozzáférés, a kommunikáció megnehezítése, lehetetlenítése. A Bosch Service partnerség révén ezen akadályok leküzdhetők.
A „biztos jövő” megalapozása élethosszig tartó tanulást jelent az autófenntartásban. A hibrid- és villanyautózás egészen új szakterületek ismereteinek elsajátítását kívánja meg. A Bosch-oktatás időben felkészült ezekre a kihívásokra, a megerősített gyártói kapcsolatok kiépítésétől kezdve a nagyfeszültségű rendszerek diagnosztikáján keresztül, azok javításáig. Új vizsgálati eszközök lépnek be a napi gyakorlatba, például a vezetés támogató rendszerek kalibrációja vagy az új világító rendszerek megjelenésével a led mátrix világító rendszerek ellenőrzése és beállítása.
De vannak olyanok is, amire készülni kell, ilyen a kipufogógáz részecske szám mérése. A szerviztevékenységet támogató új informatikai eszközök és programok megismerése nélkülözhetetlen, hiszen a régieket ezek nyomtalanul leváltják. Tehát a Bosch Service hálózat továbbra is szem előtt tartja a folyamatos fejlődést, mert célja a megbízható és minőségi autójavítás fenntartása, valamint ügyfeleik elégedettségének megőrzése.
Szerző: NAGYSZOKOLYAI IVÁN